Veelgestelde Vragen en praktische informatie
Wat kan ik verwachten tijdens het eerste consult?
Tijdens het eerste (intake)gesprek gaan we eerst uw probleem of problemen in kaart brengen. Ik zal u onder andere vragen wat uw problemen zijn, wanneer ze begonnen zijn, hoe ze zich ontwikkeld hebben, op wat voor manier u er last van heeft, wanneer u er last van heeft en in welke situaties. Verder zal ik ook achtergrondinformatie vragen, wat is uw huidige leefsituatie en wat was uw vroegere leefsituatie.
Indien nodig zal ik u vragen een of meerdere vragenlijsten in te vullen. Belangrijk is ook om te weten wat uw hulpvraag is, wat u zelf al gedaan en geprobeerd heeft, wat wel en niet gelukt is. Dit allemaal om een goed beeld van u te krijgen, zodat de behandeling zo goed mogelijk aansluit bij uw behoeften, wensen en mogelijkheden.
Hoe lang duurt een therapie sessie?
Een therapie sessie duurt 45 tot 60 minuten als het om 1 persoon gaat. Is er een gesprek met bijvoorbeeld uw partner dan kan het 90 minuten duren.
Worden de kosten door mijn verzekering gedekt?
De vergoeding van de kosten hangt af van uw verzekering. We raden u aan dit vooraf met uw zorgverzekeraar te bespreken. Onze praktijk heeft met de meeste zorgverzekeraars contracten. Als uw verzekering daarbij hoort wordt de zorg volledig vergoed als u een verwijzing heeft van uw huisarts. U betaald wel uw eigen risico aan de zorgverzekeraar
Wat voor soort behandelingen geven wij?
Schematherapie, cognitief gedragsmatige thrapie, RET, EMDR inzichtgevende therapie, oplossingsgerichte therapie en soms een combinatie van verschillende vormen.
Waarmee kun je bij ons terecht?
Persoonlijkheidsproblematiek, angst, somberheid, depressie, doorbreken van niet helpende patronen, niet goed in- en of doorslapen, onrust en spanning in je lijf, piekeren en weinig energie hebben. Dit zijn er een paar mocht je twijfelen mail mij dan. Ik nodig je dan, als er ruimte is, uit voor een kort telefonisch kennismakingsgesprek om te kijken of je bij mij op het juiste adres bent.
Hoe verloopt de klachtenprocedure ?
Indien u ontevreden bent over mij, zou ik u willen vragen dit met mij te bespreken. Ik ga er vanuit dat we er dan samen uitkomen.
Mochten we er niet uitkomen, dan kunt u een klacht indienen.
Op deze site vindt u meer informatie: https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/
WAARNEMING
Mocht ik plotseling komen te overlijden, of ernstig ziek worden, dan zal mijn collega Ine Croughs van www.praktijkcroughs.nl u daarvan op de hoogte stellen en met u een passende oplossing zoeken voor het wegvallen van de therapie.
Ook in vakantieperiodes kunt u in nood bij haar terecht. U kunt haar bereiken onder hetzelfde nummer als bij mij.
BEROEPSCODE
Ik werk volgens de beroepscode zoals die voor psychologen is vastgesteld.
De beroepscode, met informatie over de rechten en plichten van cliënt en therapeut, is te vinden op de website van de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie, NVP, ( www.psychotherapie.nl). Het is raadzaam u hiervan op de hoogte te stellen, zodat u eventuele vragen kunt stellen tijdens de intake. Hieronder worden de belangrijkste regels samengevat.
De belangrijkste regels uit de beroepscode
Alle gegevens die U verstrekt aan uw psychotherapeut of Klinisch Psycholoog vallen onder het beroepsgeheim. Dit betekent dat wij alleen informatie verstrekken aan derden (zoals huisarts, bedrijfsarts, verzekeringsarts, familie) wanneer u daar toestemming voor heeft gegeven. Wij zijn als beroepsgroep verplicht intervisie te houden met vakgenoten om behandelingen te evalueren. Alle deelnemers van deze intervisie zijn eveneens gebonden aan het beroepsgeheim. Uw therapeut houdt alle gegevens bij in uw dossier. In dit dossier dient bepaalde informatie aanwezig te zijn, zoals persoonsgegevens, een intakeverslag, behandelplan met evaluaties, correspondentie, verslag van de zittingen, door U aangeleverde informatie, eventuele opgevraagde informatie van derden. De verzekeraar of een visitatiecommissie van de beroepsvereniging kan het dossier controleren op de aanwezigheid van deze gegevens en op declaratiegegevens. U heeft recht op inzage, aanvulling en kopiëen uit het dossier. Ook kunt U schriftelijk een verzoek indienen tot vernietiging van gegevens uit het dossier. U moet hiervoor een aparte afspraak maken. Na afsluiting van de behandeling wordt uw dossier 15 jaar bewaard en daarna vernietigd. Om de kwaliteit van psychotherapie te waarborgen, dient de therapeutische relatie zakelijk te zijn en in dienst te staan van een goede behandeling van de cliënt. Het is de cliënt en de therapeut dus niet toegestaan een persoonlijke of seksuele relatie te onderhouden tijdens of binnen een jaar na afsluiting van de therapie. Uw therapeut mag om zwaarwegende redenen de therapie afbreken, maar dient dan zorg te dragen voor een goede verwijzing.
Volgens de Wet op de Geneeskundige Behandel Overeenkomst moet uw psychotherapeut u informeren over de verschillende behandelmogelijkheden. U heeft recht op een second opinion. Het behandelplan wordt in overleg met opgesteld. Uw wordt gevraagd of u akkoord
Wat zijn de wachttijden?
De wachttijd is op dit moment ongeveer 8 weken. Op het moment dat de wachtijd langer wordt dan 3 maanden is er een aanmeldstop. U kunt zich dan niet meer aanmelden bij de praktijk.
Wat zijn de openingstijden?
In principe is de praktijk iedere dag geopend vanaf 9 uur of 9.30 tot maximaal 17 uur.